Omavalvontasuunnitelma
1. Yleiset tiedot
Palveluntuottajan nimi: EnsiMieli Oy
Y-tunnus: 3511575-6
Yhteystiedot: Anne-Emilia Vanhala
Toimintayksikön nimi: EnsiMieli Oy
Osoite:
Palvelujen kuvaus: Ensiapukoulutus, työterveyshuolto, mielenterveys- ja päihdepalvelut, terveysalan luennot
2. Vastuut ja organisointi
Omavalvontasuunnitelman laatimisesta, päivittämisestä ja seurannasta vastaa: Yrittäjä Anne Vanhala
Vastuut ja roolit: Yrittäjä vastaa omavalvontasuunnitelman noudattamisesta ja raportoinnista.
3. Palvelujen toteuttaminen
Palvelujen laatu, turvallisuus ja asiakaslähtöisyys varmistetaan seuraavasti:
– Käytetään ajantasaisia ja hyväksyttyjä menetelmiä. Käytettävät materiaalit ovat SPR:n ajantasaiseesti päivittämät.
– Asiakaspalautetta kerätään ja hyödynnetään toiminnan kehittämisessä.
Palvelut toteutetaan lainsäädännön ja sopimusten mukaisesti.
4. Riskienhallinta ja poikkeamiin puuttuminen
Riskien tunnistaminen ja ehkäisy:
– Säännölliset riskikartoitukset ja voimassa olevat toiminnan vakuutukset.
– Yrittäjän koulutus riskienhallintaan.
Toiminta puutteiden tai vaaratilanteiden ilmetessä:
– Välitön raportointi ja korjaavat toimenpiteet.
5. Asiakaspalaute ja sen hyödyntäminen
Asiakaspalautteen kerääminen ja käsittely:
– Palautelomakkeet sähköisellä kyselyllä.
– Palautteen käsittely ja analysointi.
Palautteen hyödyntäminen toiminnan kehittämisessä:
– Toimenpiteiden suunnittelu ja toteutus palautteen perusteella.
6. Henkilöstön osaaminen ja koulutus
Henkilöstön ammattitaidon varmistaminen: Yrittäjä on SPR:n ensiavun ja terveystiedon kouluttaja, työterveyshoitaja AMK, terveydenhoitaja AMK ja sairaanhoitaja AMK.
– Säännölliset koulutukset ja päivitykset. Yrittäjä käy SPR:n etk-koulutuksen kolmen vuoden välein ja lisäkouluttautuu alan kursseilla säännöllisesti.
– Osaamisen seuranta ja arviointi. Yrittäjä kouluttautuu tarpeen mukaan.
7. Tietosuoja ja asiakirjahallinta
Alihankintana tuotettavien palveluiden osalta noudatetaan kyseisen organisaation tietosuojakäytäntöjä. Ensiapukursseilla ja luennoilla ei kerätä asiakastietoja tilaavan organisaation perustietoja lukuun ottamatta.
Yritys noudattaa EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR) ja kansallista tietosuojalainsäädäntöä. Tietosuojakäytännöt on laadittu suojaamaan asiakkaiden ja potilaiden henkilötietoja sekä varmistamaan tietojen käsittelyn lainmukaisuus ja turvallisuus.
- Asiakas- ja potilastietoja käsitellään vain siinä laajuudessa kuin se on palvelun toteuttamisen kannalta välttämätöntä.
- Käytössä on salatut ja suojatut tietojärjestelmät ja arkisto, joihin pääsy on rajattu vain yrittäjällä, jolla on siihen työtehtäviensä perusteella oikeus.
- Tietojärjestelmiin kirjaudutaan henkilökohtaisella tunnuksella ja kaksivaiheisella tunnistautumisella.
- Asiakastiedot säilytetään sähköisesti suojatuissa järjestelmissä ja paperiset asiakirjat lukituissa tiloissa. Tietoja säilytetään lain edellyttämän ajan.
- Tietoja luovutetaan vain asiakkaan suostumuksella tai lain edellyttämissä tilanteissa.
- Yrittäjä on perehtynyt tietosuojakäytäntöihin ja hän sitoutuu noudattamaan salassapitovelvollisuutta.
- Mahdolliset tietoturvaloukkaukset dokumentoidaan ja niistä ilmoitetaan tietosuojaviranomaiselle sekä asiakkaalle viipymättä.
8. Yhteistyö ja alihankinta
Alihankkijoiden toiminnan laatu ja lainmukaisuus varmistetaan:
– Sopimusten ja toimintatapojen tarkistaminen.
– Säännölliset arvioinnit ja seuranta.
9. Suunnitelman seuranta ja päivittäminen
Suunnitelma arvioidaan ja päivitetään säännöllisesti. Tarkastamisesta pidetään erillistä päivitysseurantalomaketta.